הקשר בין עניבות לשפעת החזירים

אין ספק שימים קשים עוברים על חוזה קורדובה, שר הבריאות של מקסיקו. מצד אחד שפעת החזירים הפכה את מקסיקו בין לילה למעצמה עולמית (מקסיקו מתעטשת והעולם חוטף שפעת), אבל מצד שני העובדה שאזרחי מקסיקו הולכים ברחוב כשהם חובשים מסכות יכולה להתפס כהבעת אי אמון מסויימת במצב בריאות הציבור במדינה.

באחת ממסיבות העיתונאים הרבות שעבר קורדובה לאחרונה, ביקש השר אובד העצות מין הציבור שלא להשתמש בעניבות. הסיבה, לדבריו, היא שמיקומה האסטרטגי של העניבה במורד הצוואר גורמת לה לשמש משכן לחיידקים הנפלטים במהלך ההתעטשות, ולאחר מכן קיימת והסכנה שהיא תטבול במרק ותפיץ את החיידקים היישר אל מערכת העיכול.

אמנם השר אמר את הדברים בבדיחות הדעת, אבל מסתבר שלאתנחתא הקומית של שר הבריאות המיוסר דווקא קיים בסיס מדעי. במאמר קצר שפורסם בכתב העת Intensive Care Medicine מתאר רופא מרדים מבה"ח אדנברוק שבקיימברידג' (בריטניה) מחקר אשר תוצאותיו מלמדות שרופאים הלובשים עניבות מסכנים בכך את הפצייאנטים שלהם בזיהום.

מחקרים שמבוצעים על ידי רופאים מעלים באופן אינסטינקטיבי את החשד לשימוש בשיטות מחקר שנויות במחלוקת, והמחקר של אותו רופא לא ממש עוזר להפיג את החשש הזה. בסיס הנתונים אשר שימש למחקר הוא העניבות של חבריו למחלקה של אותו רופא, חמישה במספר. החוקר בדק את מצב הזיהום הבקטריאלי של העניבות של חבריו ומצא ששתיים מהן, כלומר 40%, היו מזוהמות והיוו סיכון עבור החולים. הסיבה לכך, מציין המאמר, היא לא רק המיקום של העניבה בסמוך לפה ובקידמת הגוף, אלא גם העובדה שעניבות נהוג לכבס רק לעיתים רחוקות יחסית, ולכן הן צוברות זיהום רב יותר מפרטי לבוש אחרים. אמנם ניתן להניח שכיבוס העניבה לעיתים קרובות יותר יכול להוריד את כמות החיידקים הרובצים עליה, אך עורך המחקר המדעי בוחר דווקא בגישה מחמירה וקורא לעמיתיו הרופאים להמנע משימוש בעניבות באיזורים בהם מתבצע טיפול בחולים.

 

למאמר המלא:

Dixon, M., 2000, Neck ties as vectors for nosocomial infection, Intensive Care Med., vol. 2, p. 250

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • אזרח.  ביום מאי 9, 2009 בשעה 6:48 am

    העניבה ל"משכיל" ,היא מה שהנוצות ל"פרא".

  • אסתי  ביום מאי 9, 2009 בשעה 8:31 am

    עכשיו אני רגועה. אין סיכוי שאזכה במנת חיידקי השפעת הזו. אין בסביבה שלי ולו אחד שהולך עם עניבה.
    (-:

  • ליאור  ביום מאי 9, 2009 בשעה 10:26 pm

    לא זכור לי מתי בפעם האחרונה ראיתי אדם עם עניבה שלא בטלוויזיה.

כתיבת תגובה