מטוסי נייר בחלל

על פי ספר השיאים של גינס, השיאן העולמי בהטסת מטוסי נייר (בחלל סגור) הוא קן בלקבורן, אשר מטוס הנייר שבנה הצליח לשייט מעל פני הקרקע במשך 27.6 שניות. את השיא הזה עומדים לשבור, ובגדול, מדענים מאוניברסיטת טוקיו, אשר הצליחו לשכנע את סוכנות החלל היפנית לבצע את אחד הניסויים המדעיים היותר מוזרים שהוצעו בזמן האחרון. על פי התכנון, תחנת החלל הבינלאומית תשמש כבסיס שיגור לכמה עשרות מטוסי נייר קטנים (כ 25 סנטימטרים), אשר ישוגרו ממנה לעבר כדור הארץ. מטרתו הרשמית של המיזם יוצא הדופן הזה היא לבדוק את איכויותיו של נייר חדש וקשוח במיוחד, אשר אמור להיות עמיד בפני מים, שמן, אש וחום. מבחנים במנהרת רוח הראו שהנייר עומד במהירות של 7 מאך (מעל 7000 קמ"ש), וכעת מנסים המדענים ללכת על הדבר האמיתי – כניסה לאטמוספירה.

הבעיה העיקרית בניסוי היא שברגע שמטוסי הנייר יצאו לדרכם אין שום דרך לשלוט עליהם. לכן, אפילו אם המטוסים יעברו את הכניסה לאטמוספירה בשלום, איש לא יוכל לדעת זאת עד אשר הם יימצאו ויוחזרו לבעליהם. לבעיה הזאת מצאו אדריכלי הניסוי פיתרון פשוט. הם יכתבו על כל מטוס נייר את כתובתם בצירוף בקשה מנומסת, וכך המוצא הישר יוכל להשיב אותם דרך הדואר לבעליהם החוקיים. פרופ' שינזי סוזוקי, ראש הפרוייקט, מעריך כי הסיכוי שהמטוסים יוחזרו הוא כ-5 אחוז (שזה, אגב, בערך חמישה אחוז מעל ההערכה הפרטית שלי).

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • גיל  ביום יוני 7, 2008 בשעה 7:51 am

    גם אם נניח שהם חודרים את האטמוספירה בשלום, הסיכוי שהם יפלו במקום מיושב כלשהו די אפסיים. מעבר לזה, גם אם יגיעו במקרה למישהו סביר שהוא יחשוב שזה זבל. מילא אם היו שולחים עשרות או מאות אלפי מטוסים כאלו.

    חוץ מזה, אני לא חושב שזה יהיה שיא גינס קביל. הרי תמיד מישהו יכל לשלוח מטוס נייר ממטוס או מבניין גבוה ולשבור לכאורה את השיא הקודם.

  • ליאור  ביום יוני 7, 2008 בשעה 8:34 am

    כל מטוס נייר כזה שיימצא ויוחזר. הסיכוי לזה הוא הרי אפסי.

    ברור שהם מוגבלים במספר המטוסים שהם יכולים לשלוח כי בכל זאת מדובר כאן בניסוי בחלל, וממש לא כזה שנמצא בעדיפות עליונה. יש מי שאפילו יחשוד שמדובר כאן יותר ביחסי ציבור מאשר במדע (ע"ע ג'ון גלן)

    בקשר לשיא של גינס ברור שזה לא שיא רשמי. על פי הכללים זה צריך להיות באולם סגור ובגובה הקרקע.

  • דודי  ביום יוני 7, 2008 בשעה 11:23 pm

    וסיכוי של 1 לאלף שמטוס בודד יוחזר, ואין תלות ביניהם, זה יוצא כמעט 5 אחוזים שאחד או יותר יוחזרו.

    1 לאלף זה הרבה?

  • ליאור  ביום יוני 8, 2008 בשעה 12:03 am

    יש סיכוי של פחות מחצי אחוז שמטוס כזה ייפול בשטח מיושב. גם במקרה כזה, מרבית הסיכויים שהוא ייפול על הכביש, על גג בית, בפארק, במגרש ריק, או בשטח אחר שלא סביר שמישהו אי פעם יאסוף אותו. אפילו במקרה שמטוס כזה ייפול בדיוק בחצר בית של אדם שקורא את השפה בה כתובה ההודעה, רוב הסיכויים שהמטוס ייזרק לפח במסגרת ניקיון החצר. גם אם מישהו יפתח את מטוס הנייר ויקרא את מה שכתוב עליו, לא וודאי שהוא ייקח את העניין ברצינות. הסבירות שכל התנאים הדרושים יתקיימו נראית לי נמוכה מאוד. אבל נחכה ונראה. הניסוי מתוכנן לסוף השנה הנכחית.

  • דודי  ביום יוני 8, 2008 בשעה 12:40 am

    נניח שארבעה מהחמישה ייפלו על גגות וכו' ולא יאספו, זה משאיר אחד שייאסף. עכשיו הבעייה עם האדם שיאסוף אותו.

    אם ניקח סיכוי של 1 ל-10,000, לכל מטוס בנפרד, זה נותן סיכוי של חצי אחוז ל-50 מטוסים. יותר מכלום. שיהיה בהצלחה, ללא ספק יקדם את המדע.

  • דודי  ביום יוני 8, 2008 בשעה 12:41 am

    מתוך ה-50 ייאספו אל שולחיהם.

    כל זאת כמובן בהנחה שהם לא יושמדו פשוט בכניסה לאטמוספרה.

כתוב תגובה לדודי לבטל