מי הורג את המכונית החשמלית?

העומד בחזית מונופול הטעינה המתהווה ("בטר פלייס") של האחים עופר צוטט בכלי התקשורת מספר פעמים כשהוא מסביר שלא ניתן יהיה לאפשר לאזרחי ישראל להטעין את המכוניות החשמליות העתידיות דרך שקע ביתי רגיל, וזאת מתוך חשש נוגע ללב לבטחון הציבור. כידוע, הכנסת תקע לשקע היא פעולה מסובכת הגובלת בסכנת נפשות, ויש למנוע מהציבור את האפשרות לפגוע בעצמו. כדי לפתור את בעיית הבטיחות יועמדו שקעים מיוחדים, אותם תתקין חברה מיוחדת אשר לה יינתן רישיון מיוחד, וככל הנראה גם תגבה על החשמל מחיר מיוחד. השקע החדש הזה יהיה בטוח מאוד לשימוש, וגם הדיוט יהיה מסוגל לתפעלו בבטחון. זאת בניגוד מוחלט לשקע הרגיל המורכב והמסוכן.

כמובן שאין להטיל ספק בדאגתה הכנה של חברת "בטר פלייס" והעומד בראשה לשלומם של אזרחי ישראל, וברור לחלוטין שאין כל כוונה עסקית מסתתרת מאחורי הדאגה הנוגעת ללב. שהרי, כידוע, אנשי היי-טק הם אנשים ישרים כסרגל אשר עשו את הונם אך ורק הודות לגאונותם, ואין הם מלכלכים את ידיהם בלהטטנות העסקית הנלוזה מבית מדרשם של אנשי העסקים הלו-טקיים האפורים והמיוזעים.

את הלב החם והדואג של חברת "בטר פלייס" יש להעריך במיוחד לנוכח שרירות ליבן של מדינות כמו ארצות הברית, קנדה, יפן ומדינות אירופה השונות, אשר באכזריות שלא תאמן מאפשרות כבר היום לשווק מכוניות חשמליות אשר עיקר הטעינה שלהן מתבצע, רחמנא לצלן, מהשקע הביתי. אין לנו אלא להצטער על רוע ליבן של מדינות אלה, אשר בכדי לזרז את המעבר למכוניות חשמליות מוכנות להשתמש בתקן הסטנדרטי וברשת החשמל הקיימת, ובכך גורמות לאזרחיהן לשים את נפשם בכפם בכל פעם שהם טוענים את המכונית. מעסיק אותו אני מכיר היטב אף הגדיל לעשות, והתקין סוללת שקעים ליד חניית האופנועים של הבניין לטובת בעלי האופנועים החשמליים הרבים, אשר מתוך קלות דעת ביקשו ממנהל הבניין גישה לשקע ביתי כדי שיוכלו לטעון את הנסיעה שלהם הביתה בעודם שוהים במשרד.

   אחת הסכנות הגדולות לשלום הציבור היא המכוניות מסדרת MiEV של חברת מיצובישי, אשר יכולה להטען מהשקע הביתי או משקע תעשייתי סטנדרטי ("תלת פאזי"). ה-MiEV היא מכונית חשמלית לחלוטין שאינה גדולה במיוחד, אך יכולה להכיל בנוחות חמישה נוסעים. לפי נתוני היצרן, המכונית מסוגלת להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות מ-9 שניות (לא נתון מדהים ביחס למכוניות ספורטיביות, אבל בהחלט משביע רצון). טווח הנסיעה שלה הוא כ-200 קילומטרים, שבאופן מעשי מאפשר להגיע ממרכז הארץ כמעט לכל נקודה במדינת ישראל.

אבל שני דברים מעניינים ראויים לציון במכונית הספציפית הזו. הדבר הראשון המייחד את ה-MiEV הוא הטעינה. טעינה משקע ביתי אורכת אמנם לילה שלם, אך לפי הנתונים האופטימיים של היצרן, טעינת 80 אחוז מהסוללה בשקע תעשייתי סטנדרטי (שאותו כל אחד יכול להתקין) אמורה להמשך כ-25 עד 30 דקות בלבד. מכיוון שמנוחה של 30 דקות היא דבר מתקבל על הדעת ואף רצוי לאחר נסיעה של 150 או 200 קילומטרים, יוצא שעל פי הבטחות היצרן ה-MiEV לא באמת מוגבלת בטווח הנסיעה שלה. הדבר השני הוא המחיר, העומד על 27,000 דולר לדגם הראשון אשר ישווק באופן מסחרי כבר בקיץ הקרוב, ו 19,000 דולר לדגמים אחרים שיצאו לאחר מיכן. כלומר, השוואת המס על המכונית הזאת בישראל לרמת המס המקובלת בארצות הברית או ביפן היתה מעמידה אותה לרשות הצרכן במחיר של בערך 100,000 ש"ח, והיתה הופכת אותה לאחת המכוניות הזולות ביותר שניתן לקנות. יחד עם החיסכון העצום בהוצאות הדלק והתחזוקה מדובר היה בעיסקה שלא ניתן לסרב לה, כך שהארץ היתה מתמלאת כולה במכוניות חשמליות גם ללא נדיבות ליבם של האחים עופר ושותפיהם. מכיוון שכל אחד יכול להתקין שקע תעשייתי, היה זה רק טבעי ששקעים כאלה היו צצים כפטריות אחרי הגשם בכל רחבי הארץ, ומאפשרים לנהגים לטעון את מכוניתם. 
 
אחד החסרונות הוא אורך החיים של הסוללה, אותה יש להחליף לאחר כ-100,000 קילומטרים של נסיעה, אולם יש לציין שגם מכונית רגילה מתחילה לאבד מכוחה אחרי מספר דומה של קילומטרים. היצרן אינו מציין את מחיר החלפת הסוללה, אך יש לשער שזו עולה בערך כמחצית מערכה של המכונית. יתרונה של ה-MiEV מבחינה זו הוא ששאר חלקיה של המכונית החשמלית אינם סובלים מבלאי משמעותי (ב-MiEV אפילו אין נוזלי קירור כמו במכוניות חשמליות אחרות), ולכן לאחר החלפת הסוללה חוזר הרכב לצעירותו. ניתן אף לשער שעד רגע החלפת הסוללה, כ-6 עד 7 שנים, יהיו בנמצא סוללות יעילות יותר, וכך ההחלפה הבאה תהיה בהפרש זמן רב יותר ומחירה אולי יהיה נמוך יותר.

ה-MiEV תשווק קודם כל ביפן בקיץ הקרוב בגירסה בעלת שתי דלתות, ולאחר מיכן תשווק גם בארצות הברית גירסה בעלת ארבע דלתות. בינתיים מצליח מכון התקנים הישראלי (שמי שניהלה אותו בשנים האחרונות מצאה את פרנסתה החדשה דווקא ב"בטר פלייס") למנוע את כניסתן של מכוניות חשמליות נטענות מהשקע הרגיל, ומגן על מדינת ישראל מפני פלישת חיות טרף מסוג ה-MiEV אשר מסכנות את שלום הציבור ורומסות את זכותו הבסיסית לבטחון ברגל גסה.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • נינה  On ינואר 31, 2009 at 9:58 am

    אני מכירה את המכונית החשמלית ותולדותיה, אבל לא ידעתי על חברת "בטר פלייס". אולי זה הזמן להתחיל לארגן לחץ תקשורתי או משהו כזה?
    אגב, למיטב ידיעתי, גם לקטנוע החשמלי עושים בעיות כאן, גם כן משהו בעניין הטעינה החשמלית.

  • א  On ינואר 31, 2009 at 10:14 am

    לא חסרים בארץ אנשי הי-טק מוכשרים, שישמחו להזדמנות העסקית שנפתחה כאן, וימהרו למכור מתאם קטן שמתחבר לשקע ביתי ומספק למכוניות של "בטר פלייס" חשמל בכל פורמט שהן ידרשו.

  • איתמר  On ינואר 31, 2009 at 11:53 am

    לפני זמן מה (בערך חודש) [צר לי, אני מתעצל למצוא את הקישור] התפרסמה כתבה מעניינת בעניין בדה-מרקר, שם טענו כי הסטה משמעותית של מכוניות מצריכת בנזין לצריכת חשמל עשויה להשפיע משמעותית על צריכת החשמל בארץ. אם כל אחד יטעין את המכונית פשוט כשהוא מעוניין בכך, יהיה צריך לבנות עוד תחנות כוח בהספק כזה או אחר. לעומת זאת, אם מגבילים את ההטענה רק לשעות הלילה ובשעות היום רק למידה המינימלית הנדרשת (כלומר רק בהתאם למספר הק"מ שעוד מתוכננים לאותו היום) אז אפשר להימנע מבניית תחנת כוח נוספת- ולמעשה לייעל את ניצולת החשמל המיוצרת כיום.
    אני באמת לא מבין כל כך גדול בתחום, אבל זה נשמע לי די משכנע.

  • random  On ינואר 31, 2009 at 1:54 pm

    היא של עשרה כבלים מאריכים מחוברים זה לזה באופן רופף, משתלשלים ממרפסת הקומה השלישית ומתפתלים על פני הכביש כדי להגיע למכונית החונה מעברו השני.

  • אסתר  On ינואר 31, 2009 at 2:09 pm

    לי יש סוברו 91 לאחרונה ניסו לפרוץ לסוברו שלי מספר פעמים,וגרמו לנזק לא קטן והשאלה שלי~ איך אפשר יהיה להשמר מפריצות? מי יעמוד וישמור בעת ההטענה

  • קורא  On ינואר 31, 2009 at 2:50 pm

    שמיר, מאמר מצוין כזה היית יכול לפרסם גם בבלוג "הקפיטליסט היומי" (וכן, זו מחמאה).

  • ליאור  On ינואר 31, 2009 at 4:25 pm

    נינה, באמת עשו הרבה בעיות לאופנוע הוקטריקס, ורק בעיבקות לחץ ציבורי הותר להם לבסוף לשווק אותו. הווקטריקס הוא אפונוע שמשווק בכל העולם המערבי, וישראל היתה המדינה היחידה שדרשה שהוא ייטען משקע ייחודי (ובעקבות חשיפת מעללי מכון התקנים בעניין לבסוף הם ירדו מזה). לדעתי אם לא יהיה לחץ ציבורי ישראל תמצא את עצמה במצב שבו מונופול פרטי בשליטת האחים עופר מחזיק את האצבע על השאלטר של המדינה. מחיר הטעינה החשמלית יהיה בשליטת מונופול יחיד, והוא יהיה בסופו של דבר מחיר עצום.

    א, אתה מדבר על משהו שאפשר להגדיר אותו כ"אפקט המחיקון". אתה צודק, אבל זה יהפוך הרבה אנשים לעבריינים. לדעתי זה יקרה בדיוק כמו שהמחיקון קרה, אבל פשוט אין שום סיבה שזה יצטרך להיות ככה. פשוט אין בזה שום היגיון. במקרה כזה זה גם יוצר בעיות אמיתיות של בטיחות כי אנשים ישתמשו ברכבים לא לפי הוראות היצרן ואז יכולות גם לקרות טעויות.

    איתמר, לא השתכנעתי. מדובר בדיוק באותה חברת חשמל שנותנת לנו להתקין מזגנים כאילו אין מחר ולהפעיל אותם (בכל שעה) כאילו אין חשבון. מכונית חשמלית צורכת בממוצע פחות אנרגיה ביום מאשר מזגן פועל. בכל אופן, במדינות אחרות בעולם מתכוונים לשווק מכוניות חשמליות נטענות מהשקע, ואני מניח שגם הם חשבו על הנושא. אמנם ישראל היא שם עולמי בכל הקשור לתכנון תשתיות לטווח ארוך, אבל בו ניתן גם קצת קרדיט לגויים. אם הם לא מודאגים מזה, למה שאנחנו נהיה מודאגים?

    רנדום, אני לא מבין למה החזון שלך צריך לקרות. באמת יהיה הבדל כזה גדול אם בעמדת הטעינה יהיה שקע רגיל או שקע מיוחד? בכל מקרה, גם במקרה זה בכל העולם מודעים לעניין והחליטו כן לשווק מכוניות חשמליות נטענות מהשקע. אני רוצה לראות את ראש עריית ניו-יורק מודיע שבגלל שלום הציבור הוא לא מאשר לתושבים לקנות מכוניות נטענות מהשקע. זה אבסורד.

    אסתר, הבעיה הזאת אולי קיימת (צריך לזכור שהרכב נעול בזמן הטעינה ולכן הסיכוי לפריצה לא גדל) אבל היא תהיה בדיוק אותה בעיה בין אם מטעינים משקע רגיל או משקע מיוחד.

    קורא, תודה על המחמאה. אם כי אני מקבל אותה בהרמת גבה מסויימת.

  • שחר  On ינואר 31, 2009 at 5:28 pm

    מעבר לתהיות המוצדקות שנוגעות לחברת בטר פלייס שהעלית כאן, יש משהו שאני לא מבינה.
    איך מכונית חשמלית תעשה את המקום הזה טוב יותר כשהחשמל מקורו בתחנת כוח מזהמת? זה לא כמו לקנות דלק , פשוט מיד שנייה?

  • אסתי  On ינואר 31, 2009 at 5:33 pm

    אחרי שצחקתי רבות מתיאורייך את חברת בטר פלייס המופלאה, אני לא מפסיקה לתהות ביני לביני איך אנחנו פותרים את בעיית יצור החשמל שמזהם את הסביבה ברמות קשות. (אם אני זוכרת נכון זו אחת הבעיות עם המתקנים להטפלת מי ים)

  • קורא  On ינואר 31, 2009 at 8:42 pm

    ליאור, אחד הדברים שנוהגים לעשות הכותבים בבלוגים דוגמת "הקפיטליסט היומי" (יש כל כך מעט בשפה העברית) הוא ללעוג לתבונתם של פקידי הממשל, שבטוחים שהם יודעים מה טוב בשביל הציבור, ודואגים "להגן עליו" (מפני עצמו), ומכיוון שידוע להם שהציבור לא בדיוק רוצה את דעתם, הם משתמשים במונופול שלהם על אלימות כדי לקבוע את דעתם (כלומר מחוקקים חוקים וקובעים עונשים), וזה בדיוק מה שעשית במאמר. דבר נוסף שנוהגים לעשות הכותבים ב"קפיטליסט" הוא לרטון על הקשר בין הון לשלטון, קשר אשר יוצר מונופולים, וכך משרת את אנשי ההון ואת אנשי השלטון על חשבון הציבור הרחב. גם לזה התייחסת במאמר. דבר שלישי שעשית הוא לרמוז להיעדר תום לב אצל אנשי "בטר פלייס", וגם זה מתאים בדיוק. שיב לב שלפי הפילוסופיה הקפיטליסטית ההנחה היא שכל אחד פועל כדי לקדם את עצמו (ואת היקרים לו). בנוסף מניחים שכל עוד אותו אדם (או גוף) לא עושה עסקאות עם פוליטיקאים "דאגנים" שמעניקים לו מונופול או רגולציה-כפי-בקשתו במטרה לחסום מתחרים, אזי פעילותו תשרת את הכלל.

  • יונתן  On ינואר 31, 2009 at 9:58 pm

    בדלק רגיל מכמה סיבות:

    א.חלק גדול מהאנרגיה המופקת ברכב מדלק מתבזבזת עקב פליטת חום,עמידה בפקקים ושינויים בסל"ד,בעיות שפחות משמעותיות ברכב חשמלי.

    ב.מכונית חשמלית מנצלת ירידות בצורה טובה יותר מרכב המונע בדלק ואם נדייק,רכב חשמלי מנצל את הירידות לטעינה מסוימת בניגוד לרכב פטרו שלא מנצל את הירידה בכלל.

    ג.עדיף לרכז את פליטת המזהמים בנק' מוצא בודדות שעליהן אפשר לשים כל מיני מסננים ושאר אמצעים טכנולוגיים לטיפול בזיהום,קל יותר לשים פילטר על ארובה של תחנת כוח מאשר על כמה אלפי רכבים.

    בכל מקרה אני לא רואה את הבעיה בשקע מיוחד בתנאי שכל חברה שתעמוד בדרישות התקן תוכל להתקין אותו.

  • ליאור  On ינואר 31, 2009 at 10:04 pm

    קודם כל, הניצולת של תחנת כוח היא גבוהה יותר מהניצולת (העלובה למדי) של מנוע בעירה של מכונית. אמנם טעינת הסוללות היא לא פעולה שקופה מבחינת איבוד אנרגיה, אבל עדיין יש כאן חיסכון. בנוסף לזה, העובדה שבתחנת כוח פחמית החשמל מיוצר באופן ריכוזי בנקודה אחת מאפשרת לסנן את המזהמים בקלות רבה הרבה יותר מאשר במאות אלפי מכוניות נפרדות. יש טכנולוגיות מעשיות שנמצאות עכשיו בניסוי בפועל (בגרמניה) שאפילו מאכסנות את גזי החממה הנפלטים בתהליך.

    אלה הן נקודות חשובות, אבל הנקודה העיקרית היא הגמישות של האנרגיה. כאשר המכוניות הן חשמליות ניתן להחליף בקלות את שיטת ייצור האנרגיה רק על ידי בניית תחנת כוח, ולא צריך בשביל זה להחליף מיליוני מכוניות על הכביש וליצור עבורן תשתית מתאימה. למשל, מעבר לייצור חשמל בגז טבעי (שאינו מזהם כלל) לא יצריך שום שינוי במשק התחבורה. גם ההתקדמות של שיטות ירוקות לחלוטין כמו רוח ואנרגיה סולרית יכולה להשתלב טוב מאוד במאמץ הזה. בארצות הברית למשל אפשר כבר למצוא הרבה מאוד טורבינות רוח בחצרות פרטיות שמחוברות למערכת החשמל ומייצרות הכנסה נאה לבעל החצר. ייתכן והמגמה הזאת תמשיך להתפשט. זה שהיום מייצרים אנרגיה באמצעות פחם מזהם זה לא אומר שתמיד ישתמשו בפחם, והמגמה הזאת תשתנה בעתיד הקרוב מאוד. בשלב ראשון יהיה מעבר לגז טבעי ואחר כך לטכנולוגיות ירוקות לחלוטין.

    צריך גם לזכור שתחנות כוח לא פועלות בלב הערים (למעט רידינג, אבל את זה נעזוב כרגע), וכך מעבר למכוניות חשמליות יקטין את הזיהום בלב הערים וישמור טוב יותר על בריאות הציבור. כמו כן, מלבד הדאגה לסביבה ולבריאות הציבור יש למכונית החשמלית גם אינטרס כלכלי מובהק, והוא להשתחרר מהתלות בנפט.

  • ליאור  On ינואר 31, 2009 at 10:05 pm

    קורא, תודה על ההסבר. למען האמת אני לא קורא קבוע של "הקפיטליסט", ולפי ההסבר שלך נראה שזה אולי באמת משתלב במסר שלו. אני רק חולק עליך לגבי תבונתם של פקידי הממשל. אתה כמובן מתכוון בציניות לאי תבונתם של פקידי הממשל, אבל אני חושש שהם מבינים בדיוק מה הם עושים אבל פועלים ממניעים שאינם בהכרח טובת הציבור. אבל אין לי שום דרך להוכיח את זה אז אולי הם באמת סתם קצרי רואי וחסרי אחריות. בכל אופן, אם הקפיטליסט יהיה מעוניין הוא מוזמן לפרסם את המאמר הזה אצלו בבלוג. לכבוד הוא לי

  • ליאור  On ינואר 31, 2009 at 10:15 pm

    ציינת עוד כמה נקודות נוספות ליתרון של רכב חשמלי על פני רכב רגיל. תודה.

    לגבי השקע המיוחד, לא מספיק שיהיה תקן סטנדרטי אלא שהתקן הזה יהיה פתוח. כלומר, שכל אחד יוכל להשתמש בו ללא תשלום וללא תלות באף גורם אחר. אבל אפילו במקרה כזה צריך להיות עם האצבע על הדופק, כי ההתחרות בין חברות הטעינה יכולה למצוא את עצמה מהר מאוד כמו ה"תחרות" בין הבנקים על גובה העמלות או ה"תחרות" בין יבואני הרכב על מחירי המכוניות החדשות. אם אפשר לטעון גם דרך השקע הביתי אז כללי המשחק משתנים לחלוטין, והחשמל ברשתות הטעינה לא יכול להיות גבוה משמעותית מהחשמל בבית. למען הסר ספק, אין לי שום דבר נגד הפרוייקט של "בטר פלייס". שיעשו מה שהם רוצים. הבעיה היחידה שלי היא שהם מנסים (בהצלחה, בינתיים) למנוע שימוש במכוניות הנטענות משקע רגיל, וזה נראה לי דבר לא חיובי.

  • קורא  On ינואר 31, 2009 at 11:28 pm

    לגבי תבונתם של פקידי הממשל – אתה צודק כמובן, זו בסך הכל טעות בניסוח.

    כתבת: "בארצות הברית למשל אפשר כבר למצוא הרבה מאוד טורבינות רוח בחצרות פרטיות שמחוברות למערכת החשמל ומייצרות הכנסה נאה לבעל החצר." – כיצד זה ייתכן? ככל הידוע לי לא ניתן לייצר חשמל מטורבינות רוח במחיר סביר. אם אני זוכר נכון, עלות הייצור גבוהה פי 5.5 מעלות ייצור החשמל ממשאבים מתכלים.

    כתבת גם: "כי ההתחרות בין חברות הטעינה יכולה למצוא את עצמה מהר מאוד כמו ה"תחרות" בין הבנקים על גובה העמלות או ה"תחרות" בין יבואני הרכב על מחירי המכוניות החדשות." – שווקי הבנקאות ויבוא הרכב בישראל הנם שווקים עתירי רגולציה, זאת לשמחתם הרבה של השחקנים השונים והמעטים (וכנראה גם בעידודם). אף על פי כן, כדי לקבוע בוודאות שהמחירים אינם תחרותיים, צריך מאן דהוא להביא דוגמה השוואתית למחירים הקיימים בנכר. בכל אופן, את הנקודה הזו אפשר לעזוב. אין מטרתי לפתוח דיון בפלאי הרגולציה.

  • רעות  On פברואר 1, 2009 at 12:48 am

    לתוכנית היה פרק מעולה לגבי מכוניות אלטרנטיביות מימן וחשמל. אתם מוזמנים לראות את הכתבות ב-
    http://www.topgear.com/uk/tv-show/series-12/episode-7

  • שומר הלילה  On פברואר 1, 2009 at 1:30 am

    לקורא,

    רוב הטורבינות רוח בארה"ב משמשות חוות במישורים הגדולים

    מ-2 סיבות:
    1. לוקח זמן עד שמחברים אותך לגריד
    2. ישנם משאבי רוח עצומים שם ההופכים את השימוש בטורבינות לכלכלי ביותר
    3. גם אחרי שאתה מתחבר לגריד, ישנם תוכניות של "חשבון חשמל שלילי" בו אתה מוכר עודפי חשמל לחברת חשמל.

  • שומר הלילה  On פברואר 1, 2009 at 1:31 am

    לקורא,

    רוב הטורבינות רוח בארה"ב משמשות חוות במישורים הגדולים

    מ-2 סיבות:
    1. לוקח זמן עד שמחברים אותך לגריד
    2. ישנם משאבי רוח עצומים שם ההופכים את השימוש בטורבינות לכלכלי ביותר
    3. גם אחרי שאתה מתחבר לגריד, ישנם תוכניות של "חשבון חשמל שלילי" בו אתה מוכר עודפי חשמל לחברת חשמל.

  • שומר הלילה  On פברואר 1, 2009 at 1:31 am

    לקורא,

    רוב הטורבינות רוח בארה"ב משמשות חוות במישורים הגדולים

    מ-2 סיבות:
    1. לוקח זמן עד שמחברים אותך לגריד
    2. ישנם משאבי רוח עצומים שם ההופכים את השימוש בטורבינות לכלכלי ביותר
    3. גם אחרי שאתה מתחבר לגריד, ישנם תוכניות של "חשבון חשמל שלילי" בו אתה מוכר עודפי חשמל לחברת חשמל.

  • ליאור  On פברואר 1, 2009 at 2:59 am

    כמה דברים בנוסף למה שכבר כתב שומר הלילה. אני לא יודע איך בכל ארצות הברית, אבל בתקופה שבה גרתי בצפון ארצות הברית החוק חייב את חברת החשמל המקומית לקנות את החשמל של הטורבינות באותו מחיר שבו הם *מוכרים* את החשמל. לא במחיר שעולה להם לייצר אותו. ברור שיש הבדל גדול בין שני המחירים, כך שעלות ייצור החשמל היא פחות רלוונטית מבחינת התמריץ לייצר אותו בבית. חוץ מזה, האנשים שהכרתי שהתקינו טורבינות הרכיבו ותיחזקו אותן בעצמם. יכול להיות שיחסית לשווי הזמן שהם השקיעו בזה זה לא היה כלכלי, אבל הם עשו את זה בזמן הפנוי בתור סוג של תחביב.

  • ליאור  On פברואר 1, 2009 at 3:05 am

    תודה על הלינק. לא כל כך הצלחתי להגיע לתוכנית עצמה, אבל כל מכוניות המימן ששמעתי עליהן הן יקרות להחריד. יש אוטובוסים של מימן שכבר היום פועלים ומשרתים נוסעים באיזור סן פרנסיסקו, אבל גם הם עולים בערך פי ארבעה מאוטובוס רגיל.

  • שומר הלילה  On פברואר 1, 2009 at 5:48 am

    ליאור,

    בארץ הגדילו לעשות,והמחיר אותו אתה מוכר חשמל בייצור עצמי לחברת החשמל גבוה פי 4.5 מהמחיר בו נקנה חשמל ממנה.

    מצד שני, ההכנסה הזו חייבת במס )-:

    לינק:

    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/742/261.html

  • יונתן  On פברואר 1, 2009 at 11:21 am

    אין ספק שבטר פלייס מנסה למנוע תחרות,אבל יתכן וזה לא נובע דווקא מתאוות בצע אלא מישימותו הכלכלית של כל הפרוייקט,בכל מקרה כרגע (לפחות ע"פ מה שאני יודע) כוונות לייבא את המכונית החשמלית שאתה הצגת(ובטח שלא להפחית את המיסוי עליה ביחס למיסוי על רכבים מונעי דלק).
    אני מאמין שברגע שיהיה תקן למטען ומערכת הטענה לא יוכלו למנוע מחברות אחרות מלבד בטר פלייס לייצר אותו,בטח שלא בטענות בטיחות,טענת הבטיחות לא תעמוד בבית משפט(דווקא טענה שהמדינה חתומה על הסכם עם בטר פלייס שמאפשר את ישימותו הכלכלית של הפרוייקט תתפוס,כל עוד היא סבירה).

    דווקא יש יתרונות בתקן אחיד וחוסר בלאגן ואולי שלא לשמה יהיה לשמה ודווקא התקינה שכרגע מיועדת להרתיע או לעצור חברות מתחרות תתגלה כזרז העיקרי לנושא(במקום שכל חברה תנסה לתכנן טעינה ע"פ תקינה משלה מה שיצריך פיתוח תקן ותוספת מו"פ(ועוד מו"פ בעייתי כמו פיתוח תקן) כבר יהיה תקן לתכנן אליו).

  • א  On פברואר 1, 2009 at 11:32 am

    אם המכונית החשמלית שלי היא רכושי (כלומר, לא באיזה חוזה חכירה), מותר לי לעשות בה כרצוני.

    כל עוד השקע החשמלי שאשתמש בו הורכב ע"י חשמלאי מוסמך, אין שום אקט עברייני בכך שאטעין את מכוניתי בעצמי.

  • ליאור  On פברואר 1, 2009 at 4:00 pm

    שומר הלילה, תודה על המידע. אני מניח שהמטרה היא לעודד אנשים לייצר אנרגיה בעצמם בצורה ירוקה. מה שאני לא מבין זה אם יש מנגנון שמפקח על תרמיות. כי לפי המודל הזה אני יכול לחבר את השקע של השכן לתקע של חברת חשמל ולעשות ארביטראז' על האנרגיה (לקנות ב 45 אגורות ולמכור באותה שניה ב 2.01 ש"ח).

    יונתן, האחים עופר הם אנשי עסקים ממולחים מאוד, וכמו שאר אנשי העסקים מטרתם היא להרוויח כמה שיותר.
    אין לי שום בעיה עם אף שקע תקני שהם ימציאו. הבעיה היחידה שלי היא שהם מתכוונים לאסור, ללא שום סיבה ניראית לעין, על בעלי מכוניות חשמליות להטעין את המכונית שלהם דרך שקע ביתי רגיל. הכוונה היא שקופה מאוד, והיא לגבות על מחיר החשמל למכוניות מחיר אחר מאשר החשמל לבתים.
    צריך לזכור שאף מדינה בעולם לא מתכוונת לאסור טעינה מהשקע הביתי, וכפי שזה נראה כרגע הולך וקם כאן מונופול בשליטת אנשי עסקים שעומד להיות בעל עוצמה מפחידה.

    אני לא רואה איזה זרז יש כאן. התקינה כבר קיימת, והיא השקע ביתי והשקע התעשייתי הסטנדרטי. בכל העולם עומדים להשתמש בתקינה הזאת כי הייתרון הגדול שלה הוא שהיא כבר קיימת. הם לא ממציאים את הגלגל מחדש, וכל ניסיון כזה רק מעקב את המכונית החשמלית (ואת זה אנחנו רואים בפועל. בצפון אמריקה ואירופה כבר רואים מכוניות חשמליות על הכבישים, בזמן שישראל עדיין מקרטעת מאחור).

    א, אני מסכים איתך, אבל זאת בדיוק הבעיה שאני מדבר עליה. "בטר פלייס" צוטטה כבר מספר רב של פעמים בתקשורת באמירה שיש לבצע רגולציה שתאסור על נהגים לטעון את המכונית דרך רשת החשמל הביתית. הכוונה שלהם היא לאסור בחוק את מה שאתה מציע. גם אם המכונית שלך היא שלך אתה לא יכול, למשל, להתקין בה מנוע של מכונית מירוץ גם אם מי שהתקין אותו הוא מכונאי מוסמך. המכונית פשוט לא תעבור טסט ותרד מהכביש.

  • גיא  On פברואר 3, 2009 at 3:54 pm

    אין טעינה משקע ביתי רגיל באזורים ציבוריים בשום מדינה. זה פשוט קישקוש . הדרך היחידה להטעין מכונית חשמלית משקע רגיל (במדינות שציינת) הוא בחנייה מקורה סגורה ונעולה. אין כמעט חניות פרטיות מקורות וסגורות בארץ – אולי בהרצליה פיתוח וסביון.

    רכב חשמלי שנטען משקע בייתי יכול להיטען אך ורק בבית הפרטי שלך, אתה לא תטעין אותו בעבודה ותגנוב חשמל מהמעסיק.

    אני לא מכיר את "המעסיק" המיסתורי שלך (בעל החניון הפילנטרופ שאתה מכיר הייטב) שמספק חשמל חינם לכל דיכפיין אבל הוא נשמע לי אדם לא חכם במיוחד וגם חסר אחריות אם כל ילד יכול לגשת לשקעים שלו ולהתעסק איתם.

    בטר פלייס לא תהיה מונופול ולא פועלת כמונופול. כל השקעים המחברים והתקנים לפיהם היא פועלת היא מתעקשת לעגן בחקיקה שיהיו סטנדרטים פתוחים בינלאומיים, כלומר לא קנייניים וזאת מתוך מחשבה שהאצה של אימוץ המכונית החשמלית כקונספט תועיל להם יותר אם תהיה להם תחרות.

    כשבאים לפתור סוגיית תחבורה של מדינה שלמה אי אפשר להכיל פתרונות חצי אפויים. צריך לאפשר לרכבים להגיע לכל מקום ולא להיות מוגבלים ברדיוס סביב הבית וזה בדיוק מה שמפעיל כמו בטר פלייס תעשה (ואינשאללה במהרה יקומו להם מתחרים רבים).

    טעינה מנוהלת דואגת למספר דברים:
    1. יש מערכת חיוב מסודרת. אתה יכול להטעין בכל מקום ולא רק בבית.
    2. לא יוכלו לגנוב לך חשמל. רק לאחר הזדהות ממוחשבת של הרכב המסויים החשמל יסופק.
    3. הרכב לא יסע בטעות כשהשקע מחובר (כי הנהג שכח שהוא חיבר את האוטו למטען).
    4. אם יבוא ילד וינסה לדחוף חפצים לשקע הוא לא יתחשמל.
    5. לא יצטרכו לבנות 7-10 תחנות כוח חדשות (לפי תסקיר של חברת החשמל) כי הטעינה תהיה מנוהלת ותתחשב בעומסי הרשת. למעשה בחלק מהזמן אפילו תהיה תנועת חשמל שלילית מהסוללה לרשת כדי לאזן את הרשת.
    6. החשמל יופק מקווי מתח גבוהים וייחסכו ביזבוזי המרת אנרגיה – חשמל בתעריפים זולים יותר.

    כל מי שיהיה לו חוזה שרות עם ספק אנרגיה לרכב ישלם למפעיל שלו לפי ק"מ. כלומר אם תתחכם ותטעין את הסוללה של הרכב שלך על חשבונך המפעיל יצטרך להחזיר לך את הכסף שההטענה המיותרת הזו עלתה לך (מאחר ואתה משלם לפי ק"מ לא לפי קווט"ש).
    אם לא יהיה לך חוזה שרות עם מפעיל ארצי תמשיך להסתובב עם הרכב שלך כמו פורפרה סביב הבית שלך (בהנחה שאתה גר בבית פרטי עם חניה פרטית סגורה ומקורה).

  • ליאור  On פברואר 5, 2009 at 7:12 am

    גיא, כיום יש בעיה להטעין מכוניות למי שאין לו חניה ליד הבית (אין שום סיבה שהיא תהיה נעולה), אבל בכל זאת הרבה מדינות מתכוונות לשווק מכוניות חשמליות. אם זה ככה בכל העולם אז אני לא מבין למה בישראל מתעקשים לאסור את זה. לא חייבים לתת מענקים, אבל למה לאסור? צורת המגורים בחלקים גדולים ביפן היא לא שונה בצורה קיצונית משיטת המגורים בישראל. אם זה עובד שם, למה לא כאן?

    לא נראה לי שתהיה בעיה של גניבת חשמל מהמעביד. מדובר בכמה שקלים די מסכנים לטעינה, ולאף מעביד לא תהיה בעיה לשלם את זה. לא הגיוני שמעביד שמשלם הון תועפות על דלק ללא הגבלה לעובדים שלו פתאום יתקמצן על הכמה שקלים האלה. כשחושבים על זה, הוא אפילו חוסך המון כסף בזה.

    המעסיק שאני מדבר עליו הוא לא כל כך טיפש כמו שאתה עושה ממנו. בעצם, זה אחד המעסיקים הכי חכמים בעולם (אני מתכוון לאחת האוניברסיטאות היותר מוכרות). הפילנטרופיה שלו מסתכמת במספר בלתי מורגש של סנטים ליום בשביל להטעין את האופנועים החשמליים. פשוט גרושים. אף ילד לא מסתובב בחניון, והקמפוס גם לפני זה היה מלא בשקעים אלא שהם היו רחוקים מנקודת החניה של האופנועים.

    שקעים יש גם בבית, שני מטר ליד הילדים. מה הופך את השקעים ברחוב ליותר מסוכנים מהשקעים בבית? ילד שיכול לצאת לבד לרחוב גם נמצא בבית בלי השגחה קבוע. בכל אופן, אפשר להגן על השקעים בדיוק כמו שאפשר להגן על השקעים המיוחדים של "בטר פלייס".

    המכוניות של מיצובישי לא יהיו מוגבלות בטווח, ולכן זה לא "חצי אפוי". 200 קילומטרים זה מספיק להגיע כמעט לכל מקום, ומי שרוצה לנסוע יותר מזה ינוח חצי שעה בשביל הטעינה. הרי הוא היה צריך לנוח בכל מקרה, גם אם הוא לא היה צריך להטעין את הרכב.

    "בטר פלייס" אכן שואפת לא להיות מונופול ברמה הבינלאומית, אבל החשש שלי הוא שהיא ממצבת את עצמה כמונופול ברמה הארצית. זה לא דבר טוב. אחרת אני לא מבין למה הם רוצים למנוע בעקשנות כזאת שיווק של מכוניות נטענות משקע רגיל. הרי אם הפתרון שלהם כל כך טוב אז ברור שכולם יבחרו לעבוד איתם ולא יילכו על פיתרון נחות יותר. לכן אני חשדן בקשר לתוכנית העיסקית שלהם.

    כל הנקודות שציינת במספרים הן חשובות, אבל למה אי אפשר לעשות את זה גם במערכת של שקעים סטנדרטיים? הרי את הכל אפשר לעשות, ואפילו די בקלות. מבחינה טכנית אין כאן שום חסם.
    במיוחד מפתיע אותי סעיף 3. אני לא מכיר אף רכב חשמלי שנותן להניע אותו בזמן שהוא מחובר לשקע.

    חברת חשמל היא שותפה לפרוייקט הזה ובעלת אינטרס מובהק. קשה להאמין שצריך לבנות עוד 10 תחנות כוח בשביל להניע מכשיר חשמלי שצורך באופן ממוצע פחות חשמל מאשר מזגן. מה גם שמכוניות נטענות בעיקר בלילה, בזמן שצריכת החשמל יורדת.

    אני מניח שכל אותן מדינות שמאפשרות שיווק של רכב שנטען דרך השקע חשבו כבר על הטווח המוגבל, אבל החליטו שבכל זאת צריך להתיר לשווק את הרכבים האלה. כנראה שהם צופים שכוחות השוק כבר יקימו תשתית טעינה משקעים רגילים. זה ייקח זמן, אבל זה כנראה יקרה. אין לי שום בעיה עם הפרוייקט של "בטר פלייס". אני בטוח שזה יהיה דבר פנטסטי. אבל אני לא מבין למה הם רוצים למנוע מאנשים לקנות מכוניות שנטענות דרך השקע הרגיל. מי שרוצה להסתובב כמו פורפרה מסביב לבית, כמו ביפן ובארצות הברית, למה למנוע את זה ממנו?

  • גיא  On פברואר 5, 2009 at 11:41 am

    באף מדינה בעולם אין ולא יהיה שקע חשמלי סטנדרטי (לא מנוהל וללא מערכת חיוב) ברשות הציבור. נקודה. פשוט אין כזה דבר וחבל שאתה חוזר על זה שוב ושוב.

    לא ראית שקע כזה ברחובות פאריז לונדון טוקיו או בריסל כי אין כאלה וגם לא תראה לעולם שקעים כאלה, כמו שלא תראה קווי טלפון קווי (אפילו ששיחה קווית לא עולה הרבה) פתוחים ברשות הציבור.

    ב.מ.וו. עשתה ניסוי ברכב חשמלי באוסטין לפני מספר חודשים והדרישה של הרשויות לניסוי הייתה שההטענה תעשה בחניות מקורות ונעולות בלבד.

    לא מדובר אגב בכמה שקלים די מסכנים לטעינה אלא במאות שקלים בחודש לעובד. אם אין לך שליטה מי מתחבר לשקע הזה זה יכול להיות כל עובר אורח ולא רק עובד של מעסיק ספציפי. עובדים גם לא יכולים לתת הטבה כספית ללא דיווח לרשויות המס (אפרופו איש המיסתורין האקדמאי שלך) – זה עבירה על החוק.

    שקעים פרטיים בבית מקבילים לשקעים בחניות פרטיות – לא ברחוב. ברחוב גשום אתה לא רוצה לדלג מעל כבלים מאריכים שכל אחד יכול לשלוף לך מהאוטו – אני לא מבין למה אתה מתעקש להיתמם – אתה לא מבין שזה שטויות??

    אי אפשר להגן על שקעים ללא מערכת חיוב וניהול. אם תגן עליהם הם לא יהיו "שקעים רגילים" ולזה אף אחד לא מתנגד. אף אחד לא אמר שהשקעים צריכים להיות של בטר פלייס. כמו שכבר אמרתי לך אם תרצה לנהל מערכת טעינה לרכבים חשמליים ולקרוא לה ליאור פלייס והיא תעמוד בדרישות של שקע ברשות הציבור אין שום בעייה עם זה ואף אחד לא מתנגד לזה בעיקר לא בטר פלייס.

    המכוניות של מיצובישי יהיו מוגבלות בטווח באבו אבואה. 200 קילומטרים שהם יהיו בפועל 150 (כלומר 75 לכל כיוון עם רוח גבית) זה צעצוע עירוני.

    טעינת סוללה לא לוקחת חצי שעה היא לוקחת 4 שעות בזרם של 30 אמפר (משקע טעינה מנוהל) או 8 שעות משקע בייתי (בזרם של 15 אמפר).
    בפתרון של בטר פלייס אתה לא צריך לחכות 8 שעות או 4 שעות כל 150 ק"מ אלא 3 דקות להחלפה אוטומטית של הסוללה שלך.

    שלח לי בבקשה לינק למקום שבו ראית כי בטר פלייס מנסה למנוע בעקשנות שיווק של מכוניות נטענות משקע רגיל. אני בכל אופן לא מתנגד שייבאו אותם, רק שייטענו אותם בצורה מנוהלת, ברשות הרבים.

    הסיבה שאי אפשר לעשות את כל הדברים שציינתי בשקעים סטנדרטיים היא שברגע שתעשה אותם הם כבר לא יהיו "סטנדרטיים". זה מין קטע כזה. אתה חושב שהשקע של בטר פלייס הוא מיהלומים? זה שקט סטנדרטי עם מערכת חיוב ומערכות בטיחות. מבחינה טכנית וגם רגולטורית אין באמת שום חסם לכל אחד להקים מערכת טעינה מנוהלת. זה ממש לא מסובך.

    אם קשה לך להאמין שצריך לבנות עוד 8 (סליחה לא 10) תחנות כוח בשביל לחשמל את תעשיית הרכב – קרא כאן:
    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20081212_1045928

    בלונדון יש מערכות חיוב לרכבים חשמליים (נדמה לי אפילו כמה מאות נקודות, כפיילוט ) שממש לא קשורות לבטר פלייס. לרנו יש פרוייקט שלם של חישמול רכבים ותשתיות עם ממשלת בלגיה שלא קשורה לבטר פלייס וכל מדינה חושבת על נושא התשתיות לרכבים חשמליים.
    דבר אחד ברור – שקעים ביתיים זה לא תשתית מתאימה.

  • ליאור  On פברואר 5, 2009 at 3:14 pm

    איפה כתבתי שלשקע לא תהיה מערכת חיוב? תהיה לו, אבל הוא יהיה שקע סטנדרטי כך שאפשר יהיה אפשר להשתמש גם בשקע בבית.
    אני לא אומר שצריך להיות שקע פתאום באמצע הרחוב. זה צריך להיות בעמדה מסודרת ומתוכננת, אבל הסטנדרט יהיה רגיל כדי להבטיח שלאף חברה לא יהיה שאלטר כללי על כל מכוניות אפשרית בלי שלצרכן יש יכולת לבחור.

    אני שוב חוזר ואומר, שקעים ביתיים הם לא בהכרח תשתית מתאימה וזה נכון. אבל מי שרוצה לרכוש כזה רכב (למשל עיריות או מעסיקים מסויימים ואפילו אנשים פרטיים שהתפרון הזה עובד בשבילם), צריך לאפשר לו לעשות את זה. ככה זה בכל העולם, אז לא ברור למה לא בישראל.

    אני רואה את חניית האופנועים הקטנה ורואה עד כמה זה טבעי ואפשרי שיהיו שקעים כאלה במקומות עבודה גם בלי מערכת חיוב. האונ' מוציאה על זה סכום זניח. אני חושב שהפנס שמאיר את החניה כל הלילה צורך יותר חשמל מכל האופנועים ביחד.

    אבל בו נניח שזה באמת מאות שקלים כפי שאתה אומר. למה זה נראה לך טבעי שמעסיק יהיה מספיק פילנטרופ בשביל לשלם על דלק ללא הגבלה לעובדים שלו, אבל פתאום יהיה קמצן כשצריך לשלם על חשמל לטעינה? זה לא ברור. הרי זה אותו מעביד, והעלות של החשמל היא בטח נמוכה יותר. למה שמעביד יתעקש לשלם יותר על הדלק במקום לשלם פחות על החשמל? זה דורש הסבר.

    גניבת חשמל זאת פעולה שניתן למנוע אותה בקלות גם בשקע סטנדרטי. בכל מקרה, זאת פעולה שהסיכוי להתפס הוא די גבוה בגלל שהמכונית צריכה להשאר במקום הפשע די הרבה זמן (ומכונית זה לא דבר שאפשר להסתיר אותו בקלות), ובסופו של דבר יש פוטנציאל להרוויח סכום נמוך מאוד. זה פשע לא כל כך משתלם.

    בפרוייקט של ב.מ.וו., עד כמה שידוע לי החברה היא זו שדרשה שמי שמשתתף בפיילוט יהיה בעל חניה נעולה. זו לא היתה דרישה של הרשויות.

    אני מציע שתקרא את הכתבה הזו:
    http://www.nrg.co.il/online/16/ART1/792/846.html
    שם אגסי מצוטט שם כשהוא אומר שהוא:
    ""מצפה מהמדינה לדאוג לרגולציה אשר לא תאפשר לכל אדם לחבר את מכוניתו לרשת החשמל באופן פרטי, אלא תנהיג סטנדרטים שיבטיחו את שלום הציבור‭."‬ "

    מהציטוט הזה משתמע בצורה ברורה שהם פועלים כדי למנוע יבוא מכוניות חשמליות שנטענות מהשקע הביתי.
    כלומר, מה שמותר ביפן וארצות הברית ואירופה יהיה אסור בישראל. בישראל יצא שהטעינה של כל המכוניות תהיה תחת אחריות ריכוזית של האחים עופר. זאת הבעיה. השילוב הזה של האחים עופר וחברת חשמל בפרוייקט הוא לא בריא. חברת חשמל היא החברה היחידה בארץ שמותר לה לייצר חשמל, אם היא חלק מהפרוייקט הזה איך בדיוק אמורים לקום לה מתחרים. חברת חשמל הרי יכולה לעצור את זה. יש מספיק סיבות כדי לחשוד באחים עופר שמה שמניע אותם הוא הרצון לעשות עסק טוב שיכניס להם הרבה כסף, ופחות להגן על שלום הציבור או על הסביבה. אני מציע להיות חשדן וביקורתי בקשר למה שהם עושים. זה שההסכמים עם המדינה נשמרים בסודיות, וזה שכלי התקשורת לא מורשים להכנס לישיבות (דרישה של "בטר פלייס") לא נראה כל כך טוב. אני מציע לא להיות תמימים ולהפעיל את הדימיון בשאלה "מה הם בדיוק מבשלים לנו שם".

    לגבי הטעינה של המיצובישי, הנתונים של היצרן הם 25 דקות לטעינה של 80 אחוז מהסוללה. לא יודע אם זה נכון, אבל זה מה שהם מבטיחים.

  • ליאור  On פברואר 5, 2009 at 3:16 pm

    זה סקר של חברת חשמל בהזמנת "בטר פלייס". כתוב שם את זה במפורש. אלה שתי השותפות של הפרוייקט. אל תהיה תמים.

  • גיא  On פברואר 5, 2009 at 4:56 pm

    המקום שבו כתבת שלשקע לא תהיה מערכת חיוב הוא המקום שבו דיברת על שקעים רגילים (סטנדרטיים) ועל איך אפשר להימנע מפונקצייה של חברות כמו בטר פלייס שינהלו את החיוב הזה.

    אתה פשוט קורא למחבר הפיזי (שלושת הברזלים בזווית)"שקע סטנדרטי". אבל החיבור הפיזי הוא בכלל לא העניין (מתאם סיני בשווי 50 סנט ימיר לך כל קונקטור פיזי אחד למישנהו).
    העניין הוא אם השקעים יהיו מנוהלים עם מערכת חיוב (כמו הניסוי שמדובר עליו בכתבה בגרמניה) או סתם שקעים טיפשים, הידועים כשקעים ביתיים. אם הם יהיהו מנוהלים הם יהיהו מנוהלים כאמור על ידי חברות כמו בטר פלייס.
    נאמר בכתבה שהתשתיות שמשמשות כלי רכב חשמליים חייבות להיות זמינות ולהתבסס על סטנדרטים ידועים, פתוחים וזמינים, במטרה לעודד כמה שיותר יזמים וחברות להיכנס למשחק. זה בדיוק מה שבטר פלייס עושה. כל הסטנדרטים והמחברים שלה הם פתוחים והם בינלאומיים. לא יחובר רכב שלהם לשקע קנייני.
    ההנחה שמלמד מצביע עליה: "אם תשתית הטעינה היחידה בישראל תהיה של חברת בטר-פלייס, ואם הסטנדרטים של טעינת חשמל בכלי רכב יגבילו את הטעינה לעמדות שלה בלבד…" היא כמובן שגוייה. זה לא המצב.
    כמו שאמרתי לך בטר פלייס חייבה ממשלות שחתמו איתה על ההסכם שבמידה ויהיו להם מתחרים גם המתחרים שלהם לא יוכלו לעשות שימוש בסטנדרטים ומחברים קנייניים אלא רק תקנים פתוחים.
    הכתבה מגמתית והזוייה. אני לא מכיר את הפרטים עם בעיות התקינה של הקטנוע בכתבה אבל הראייה הברורה היא שאושר לקטנוע הכבל בסופו של דבר.
    גם אני (כמו אגסי) מצפה מהמדינה לדאוג לרגולציה אשר לא תאפשר לכל אדם לחבר את מכוניתו לרשת החשמל באופן פרטי (בייחוד כשמדובר על רשות הרבים – מקום בו הבן שלי מסתובב) וגם אני מצפה שהמדינה תנהיג סטנדרטים שיבטיחו את שלום הציבור . אני לא נגד ייבוא מכוניות בטעינה בייתית – אלא צעצעוים יקרים למבוגרים וזה בסדר כל עוד יטעינו אותם הרחק מהרשות הציבורית.
    אם השקעים יהיו מנוהלים הרי שהם "מנוהלים" והם לא "סטנדרטיים וזו הדרך היחידה האפשרית להטעין מיליוני מכוניות בחניונים, ברחוב, בקניונים, מתחת לבית המשותף שלך ובמקום העבודה שלך.
    בקשר לתסקיר חברת החשמל. אתה יכול למצוא את המסמך המלא ולעבור עליו אם זה מעניין אותך מאוד. התסקיר מבוסס על כמויות צריכת חשמל ידועות. יש גבול לתאוריות הקונספירצייה והתעלמות מעובדות.
    אני ממש לא מת על עידן עופר אבל זה לא אומר שאני רוצה לראות מדינה שלמה מכוסה כבלים מאריכים ברחובות. אני לא מבין את הפוסט הזה ולא מבין את ההתעקשות שלך על הנושא הזה…

  • ליאור  On פברואר 5, 2009 at 5:31 pm

    הבעיה שלי היא שיש כאן הרבה דברים ניסתרים, קשרי הון שילטון למינהם ("קשרי שקשוקה"?) ותאגיד תעשייתי חזק יותר מדי לדעתי.

    נכון שהאופנוע קיבל בסוף את התקן, אבל זה רק אחרי שהיה לחץ תקשורתי. עריית חיפה ירדה מהרכבים החשמליים (שכבר הזמינה) בגלל שהם לא קיבלו אישור ממכון התקנים למרות שאותם רכבים בדיוק נוסעים באירופה (לצערי איבדתי את הלינק לכתבה הזאת).

    אני ממש לא מציע למשוך כבלים ברחובות, אבל על זה כבר דיברנו מספיק. מה שאני חושש זה שמה שיווצר זה מונופול מהסוג שאחנו כבר יודעים שיכול להתקיים בישראל ולהשתולל באין מפריע. אם חברת חשמל היא חלק ממהמיזם, והיא היחידה שמוכרת חשמל, אז איך מישהו אחר יוכל להקים רשת מתחרה. גם ככה חסם הכניסה הוא ענק. נכון ש"בטר פלייס" עטופה בכל המילים היפות והנכונות, אבל יש גם סיבה לחשוד שהיא תנסה, כמו כל גוף כלכלי, למקסם את הרווח שלה. עיקרונית היא יכולה לעשות את זה כמעט בלי הגבלה, וזה יוביל למצב לא נעים מבחינת הציבור. שלא נתעורר בוקר אחד ונגלה ש"בטר פלייס" וחברת חשמל הם יחד מונופול שיכול לגבות על הטעינה כל מחיר שהוא רוצה, ומי שלא ישלם להם פשוט לא יינסע במכונית. עיקרונית זה יכול לקרות.

  • גיא  On פברואר 5, 2009 at 8:00 pm

    אני מסכים שצריך להיות חשדן בייחוד בכל מה שקשור לעופר, אבל זה לא צריך לבוא על חשבון העניין הטכנולוגי העקרוני שלדעתי לא מהווה סכנת מונופוליסטית.

    אם תתעורר בוקר אחד ותגלה שהמחיר של בטר פלייס שערורייתי ואתה לא רוצה לשלם אותו אני באופן אישי אשיג את המימון להקים רשת מתחרה (שתשתמש בדיוק באותם מחברים סטנדרטים שבטר פליסס משתמשת בהם) ואציע לך מחיר סביר שגם יגרוף לכיסי כסף רב.

    חברת חשמל שותפה בהנחת התשתיות וחיבורן לרשת החשמל אבל לא אמורה להיות שותפה בייצור החשמל עצמו.

    בטר פלייס מנסה לחתום על חוזים ארוכי טווח עם חברות להפקת אנרגיה חשמלית סולארית שיזינו את הרשת באלקטרונים ירוקים. האמת היא שהייצור של החשמל שבטר פלייס תטעין את הסוללות שלה יהיה יקר מהחשמל של חברת החשמל אבל לא משמעותית והוא יהיה ידידותי לסביבה.

    אלה לפחות התוכניות וההצהרות. מה יהיה בפועל נחכה ונראה. בכל מקרה בדנמרק ואוסטרליה הם חתמו על חוזים עם חברות לייצור חשמל מטורבינות רוח ואנרגיה סולארית. בארץ אני חושב שיש לייצרנים הסולארים עדין אי אלו מכשלות בירוקרטיות (למרות שמשרד האנרגיה מקדם את הנושא).

  • ליאור  On פברואר 6, 2009 at 4:53 am

    אני מאוד מאוד מקווה שאתה צודק. אני ממש מקווה שהשילוש הלא קדוש הזה ("בטר פלייס", חברת חשמל ומכון התקנים), לא מבשלים לנו משהו מאחורי הגב שימנע גם ממך למכור לי חשמל במחיר שפוי. אני לא אומר שהעתיד הוא בהכרח שחור משחור. ברור שיכול לצאת מזה משהו טוב, ואני מחכה שהפרוייקט הזה כבר יצא לדרך ויתחיל לשים מכוניות על הכביש. מצד שני הסודיות והחשאיות שחלק מהדברים נעשים בהם צריכים להזכיר לנו שאנחנו צריכים להזהר ולהיות חשדנים. אנחנו הרי יודעים, פחות או יותר, עם מי יש לנו כאן עסק.

    אני מקווה שבקרוב אני אוכל להעלות פוסט שינסה לנתח את המצב הזה מבחינה כלכלית בצורה קצת יותר רצינית ממה שעשיתי כאן.

  • אממ...  On פברואר 12, 2009 at 1:12 am

    רגע אז לא הבנתי משהו, צעצוע יקר או לא צעצוע יקר, מה הסיבה שבגינה מכון התקנים מסרב לתת תקן למכונית עצמה? הרי בסופו של דבר השאלה היא כלפי דרך ההטענה שלה… המוצר עצמו הוא בטוח לחלוטין. לא צריכה להיות איזו הפרדה או משהו? גם במגהץ ניתן להתמש בדרך לא בטוחה.

    וכן רציתי להוסיף שמחיר שפוי זה עניין של השקפה. לטעמי למשל "מחיר שפוי" לטעינת מכונית זה אותו המחיר שאני משלם על חשמל לצרכים אחרים.

  • ליאור  On פברואר 14, 2009 at 5:46 am

    מה פתאום שמכון התקנים לא ייתן אישור למוצר בטוח לשימוש? יש כאן חשד מסויים לשיקולים זרים ושימוש לא תקין בסמכויות של מכון התקנים למינוף עסקים פרטיים.

    מחיר החשמל לטעינה צריך להיות מחיר גבוהה במעט ממחיר החשמל בבית (בכל זאת רשת הטעינה עולה כסף). אני מקווה שלא מבשלים כאן משהו שיהפוך את המחיר הזה לקרוב יותר למחיר הדלק הרגיל וקרוב פחות למחיר של חשמל ביתי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: