המהפיכה השקטה של כלי הרכב החשמליים

בזמן שהמכונית החשמלית היא בשלב זה בעיקר פיטפוטים של פוליטיקאים ויזמים ממולחים, והרבה פחות מזה פתרון טכנולוגי שימושי, מסתבר שאם מסתכלים בזהירות אפשר להבחין שהכבישים למעשה שורצים כבר היום בכלי רכב חשמליים. הנכחות שלהם על הכביש היא כל כך טבעית עד שהם כמעט אינם מורגשים, אבל ברגע שיודעים על קיומם מתחילים לראות אותם בכל מקום. הכוונה היא כמובן לא למכוניות, אלא לכלי רכב חשמליים דו-גלגליים.

 

בעוד שמכונית משמשת בדרך כלל גם לעבודה וגם לפנאי, לרבים מכלי הרכב הדו-גלגליים יש תפקיד מוגדר היטב במסגרתו הם לא נדרשים לנסוע למרחקים גדולים. כלי רכב אלה משרתים את בעליהם בנאמנות בנסיעות קצרות וזריזות בתוך הערים, ורבים מהם ממעטים לצאת לכביש המהיר. טווח הנסיעה הקצר והאנרגיה הפחותה הדרושה על מנת להניע אותם הופך את מעבר כלי הרכב הדו-גלגליים להנעה חשמלית למעשי הרבה יותר מאשר מקבליהם בעלי ארבעת הגלגלים. הסוללה הדרושה עבור אופנוע חשמלי היא קטנה וזולה, ולכן מחירו של אופנוע חשמלי הוא ריאלי הרבה יותר, ומהווה תחרות של ממש למקבילו המונע באמצעות דלק מאובני רגיל. אופנועים חשמליים הם גם אמינים מאוד ואינם זקוקים לטיפולים תקופתיים במוסך. אין להם נוזלים שצריך להחליף, ולעיתים קרובות אפילו לא צריך להחליף את הבלמים. נתונים אלה, יחד עם העלות הנמוכה של הטעינה, מורידים את מחירו של קילומטר של נסיעה באופנוע החשמלי למחיר הקרוב מאוד לאפס. הנסיעה השקטה והיעדר זיהום הם יתרונות נוספים ההופכים את האופנוע החשמלי לאופציית רכישה אטרקטיבית, אשר בשקט בשקט הולכת ותופסת את מקומו של האופנוע המסורתי.

  

 

בקטגוריית היוקרה של האופנועים החשמליים ניתן למצוא אופנועים גדולים ומרווחים. דוגמא לכך הוא הווקטריקס  – אופנוע דו-מושבי מהודר המציע נסיעה שקטה ויציבה במהירות המוגבלת אלקטרונית ל-100 קמ"ש, וטווח נסיעה מקסימלי של כ-120 קילומטרים. המחיר של כלי הרכב הסולידי הזה הוא בערך 9500 דולר. אמנם מדובר בסכום בלתי מבוטל, אך עדיין תחרותי בהתחשב במחיריהם של אופנועים רגילים בקטגוריה זו. בנוסף לכך, לווקטריקס יש יתרון עצום בכל הנוגע לעלות התחזוקה וההוצאה לכל קילומטר של נסיעה.

 

בקצה השני של הסקלה ניתן למצוא את האייקו – אופנוע חד-מושבי בעל עיצוב חדשני ומעניין שאינו גדול יותר מאופני הרים. טווח הנסיעה של האייקו הוא כ-30 קילומטרים, מה שמגביל אותו לנסיעות עירוניות בלבד. המהירות המקסימלית שלו אף היא עירונית – 25 קמ"ש. מנגד, אחד היתרונות של האייקו הוא זמן הטעינה הקצר, אשר נמשך פחות משעה על מנת לטעון 80% מהסוללה. יתרון נוסף הוא המחיר, אשר אינו חוצה את רף אלף הדולר.

 

 

 

 

למרות שהווקטריקס והאייקו הם אופנועים מקוריים ומעוררי עניין, רוב האופנועים החשמליים המוצעים כיום למכירה שייכים לקטגוריה נוצצת פחות, אך ייתכן ששימושית יותר. דוגמה מייצגת לכך הוא ה-Z20, שהוא קטנוע יעיל המסוגל להגיע למהירות של 75 קמ"ש וטווח נסיעה מירבי של כ-70 קילומטרים. טעינת 80% מהסוללה אורכת כשעה וחצי. מחירו של ה Z20 הוא 2500 דולר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בעוד רבים מרוכשי האופנועים עושים זאת במטרה להגיע במהירות ובנוחות למחוז חפצם תוך כדי תמרון אלגנטי בפקקי התנועה, רוכשים אחרים מחפשים את הריגוש של חוויית הנהיגה הייחודית אותה מעניק האופנוע. צרכנים מסוג זה יוכלו אולי למצוא סיפוק לתאוותם באופנועים חשמליים כבדים יותר כדוגמת ה-GPRS. אופנוע זה מסוגל להגיע למהירות של כ-110 קמ"ש, ולנסוע לטווח מירבי של כ-100 קילומטרים. אמנם מדובר בנתונים חיוורים למדי ביחס לאופנועים כבדים רגילים, אך יש לציין שה GPRS מסוגל להאיץ למהירותו המקסימלית בערך ב-3 שניות. המחיר לצרכן הוא 8000 דולר.

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דינה ראלט  On נובמבר 9, 2008 at 7:26 am

    האם יש לך אופנוע כזה?
    🙂

  • ליאור  On נובמבר 9, 2008 at 3:46 pm

    אני הולך לעבודה ברגל. יותר ידידותי מזה לסביבה לא יכול להיות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: